I hotell-og restaurantbransjen

 

I flere måneder nå har vi ikke kunnet nyte det å ta en kopp kaffe sammen på en fortauskafé, restaurant eller kaffebar. Heldigvis kommer det snart en tid hvor vi igjen kan nyte kaffen, samværet og kafélivet. Hos JDE legger vi stor vekt på å hjelpe dere med deres forberedelser til gjenåpningen og "den nye normalen". Det gjelder jo om å stå sammen.

Nedenfor får du et par tips til hvordan du kan sørge for at du tar imot gjestene dine på en trygg måte.

Sånn gjør du din restaurant eller kafé klar til en hverdag med 1 meters avstand

icon-1.png Oppstart av kaffemaskinen

Se våre tips til hvordan du starter kaffemaskinen din opp og samtidig forebygger feil. Er du i tvil om noe? Så gir vi en hjelpende hånd.

 

icon-2.png Bestill ingredienser i god tid

Bestill dine ingredienser i god tid og følg den normale ordreprosessen. På grunn av stor pågang hos våre fraktpartnere kan en ordre som gjøres via nettbutikken eller pr. telefon, ta lengre tid enn du er vant til. Kontroller også holdbarhetsdatoen på ingrediensene du har på lager før du bruker dem.

 

 

icon-3.png Forberedelser til gjenåpning

Før gjenåpningen kan du gjøre noen forberedelser sånn du kan ta imot gjestene dine igjen på en trygg måte. Her er et par ting du kan gjøre allerede nå:

  1. Trafikkruter: Tenk nøye over hvilke ruter gjestene dine tar på din restaurant eller kafé, både inne og ute. Med tydelige ruter som er merket av på gulvet eller bakken (både ute og inne) kan du sikre at gjestene dine ikke kommer unødig i kontakt med hverandre. Lag enveisruter, og sørg om mulig for at gjester med kort opphold (take-away) og gjester med langt opphold benytter seg av forskjellige utleveringssteder.

  2. Sørg for at alle betalinger kan foregå kontaktløst. Hvis gjestene betaler ved en kasse/disk, skal det sikres at det kan holdes minst 1 meters avstand. Er det ikke mulig, kan det oppsettes avskjerming med plexiglas foran kassen.

  3. Sørg for at det er rikelig med håndsprit og såpe til rådighet til både gjester og personale. 

  4. Fjern beholdere og kurver med tilbehør fra bordene og disken, f.eks. servietter, melkekapsler, rørepinner og sukker. La heller baristaen legge tilbehøret på serveringsbrettet eller utlevere det sammen med takeaway-produktene. Alle sukkersticks, innpakkede småkaker osv., som gjesten ikke har brukt, skal kastes.

icon-4.png Tydelig kommunikasjon


Sørg for tydelig kommunikasjon, som opplyser gjestene dine om reglene. Ta deg god tid til å gå igjennom reglene med personalet. Kommuniser på forskjellige måter – f.eks. ved hjelp av fortauskilt, bordkort og plakater – og sørg for at forholdsreglene fremheves en ekstra gang på viktige steder, f.eks. ved inngangen, ved kassen og på toalettene.

En hverdag med den nye normalen

Hygieneprotokoll for kaffebrygging 

For at det fortsatt skal være mulig å nyte en kopp kaffe sammen, har vi laget en oversikt over de viktigste forholdsreglene for trygg kaffebrygging. For å verne om din, dine ansatte og gjesters trygghet anbefales det at dere følger disse retningslinjene:

  • Utpek én barista i stedet for skiftende medarbeidere, og lag en avtale om at det skal kommuniseres effektivt om helse og eventuelle tegn på sykdom.

  • Den utnevnte baristaen skal regelmessig rengjøre alle flater og håndtak med rengjøringsmiddel eller desinfiserende servietter. Baristaen kan eventuelt arbeide med hansker på. I så fall, skal man tørke hanskene regelmessig av med desinfiserende middel. Hanskene forebygger at hendene blir tørre og sprukne av å bli vasket hver gang en bestilling er ekspederet. 

  • Hvis en gjest ønsker ekstra sukker eller melk, skal dette noteres når bestillingen tas imot, sånn at baristaen kan levere det sammen med kaffen.

  • Prøv så vidt mulig å bruke ferdiginnpakkede produkter, sånn at den fysiske kontakten med produktene begrenses til et minimum. Det kan f.eks. være innpakkede kjeks osv som baristaen kan utlevere sammen med kaffen.

  • Hvis dere tilbyr kombi-deals, f.eks. en kopp kaffe med et kakestykke, skal personalet så vidt mulig anrette produktene med hansker eller serveringsbestikk. Unngå håndkontakt med alle matvarer.

  • Alle sukkersticks, innpakkede småkaker osv., som gjesten ikke har brukt, skal kastes.

icon-1.pngPåfylling og rengjøring av kaffemaskinen

Ved påfylling og rengjøring av kaffemaskinen anbefales følgende protokoll:

  1. Vask hendene med såpe i 30 sekunder, eller bruk håndsprit før kaffemaskinen påfylles eller rengjøres. 
  2. Hell produktet i ingrediensbeholderen direkte fra emballasjen så du unngår å røre ved produktet.
  3. Vask kaffemaskinens betjeningspanel oftere enn normalt.

 

icon-2.png Organisatorisk tilgang

Forhåndsbestilling
Oppmuntre gjester (og gjør det mulig, hvis det ikke allerede er det) å bestille så mye som mulig på forhånd. Det lar deg regulere antall gjester.

Vis gjestene på plass
Ansett en vert / vertinne som viser gjestene på plass, viser trafikkveiene og kan informere om forholdsreglene du har tatt for å overholde regelen om 1 meters avstand på din restaurant / kafé. I tillegg til at gjestene vises på plass, kan du også vurdere hvordan gjestene skal fordeles i rommet, f.eks. familier med barn på ett sted, gjester uten barn et annet sted og eldre gjester på et tredje sted.

Bestilling og uteservering
Tenk på hvordan bestilling og uteservering kan skje. Bestilling kan f.eks. gjøres via en app eller en avkrysningssmeny som leveres. Uteservering kan foregå fra et sentralt utleveringssted eller ved en utendørs serveringssøyle ved hvert bord, der gjestene kan ta sin egen kopp fra serveringsbrettet.

icon-3.png Ekstra tips

Meny
Vurder sammensetningen av menyen og rekkefølgen på de forskjellige elementene. Legg produkter med høy margin på toppen, f.eks. spesielle kaffeprodukter, så det er større sjanse for at disse blir valgt. Du kan også friste gjestene dine til å kjøpe mer ved å tilby kombi-tilbud. Mange av gjestene vil kanskje støtte deg i løpet av denne vanskelige tiden og er villige til å kjøpe mer enn de pleier. Videre har de fleste nådd et punkt der de trenger å unne seg selv noe godt!

Take-away
Hvis du ikke allerede tilbyr take-away, kan det være lurt å vurdere å gjøre det. På den måten kan du nå et nytt publikum og generere ekstra inntekter. Gi en tydelig merket trafikkvei for dine take-away gjester, sånn at de ikke kommer i unødvendig kontakt med de andre gjestene.