• Gratis frakt ved kjøp over 3000 kr
  • Landsdekkende service
  • Vi hjelper deg gjerne på 800 800 15

Millennials

Fremtidens ansatte er like rundt hjørnet

"Millenials er klar til å påvirke økonomien; deres unike erfaringer vil endre den måten vi kjøper og selger på, og vil tvinge bedrifter til grundig å overveie hvordan de lager forretning i de kommende tiårene." Goldman Sachs

En ny generasjon av unge står klare for å komme inn på arbeidsmarkedet

Om vi så kaller dem Millennials eller digital natives, begynner de ifølge Forbes, Goldman Sachs og mange andre, å få avgjørende innflytelse på bedriftens markedsføring, salg, kommunikasjon og forretningsmodeller.

De såkalte Millennials er de som er født mellom år 1983 og 2000. De er den største generasjonen siden de store årgangene fra 1946-1964, som nå nærmer seg pensjonsalder. Og Millennials stiller større krav enn tidligere generasjoner. 

Bedrifter som vil ha suksess – som det så dreier seg om å selge ytelser eller tiltrekke de dyktigste medarbeiderene – er derfor nå i gang med å fremtidssikre organisasjonen.

De unges kaffevalg er forskjellg fra de eldres

Et av de områdene der unge skiller seg fra eldre generasjoner, er i forhold til kaffe. De unge er mer fokusert på kvalitet og variasjon.

Kaffepausen er et sosialt omdreiningspunkt, og de unge får flere gode ideer når de drikker kaffe – sammenlignet med de eldre generasjonene. Det stiller større krav til kaffen bedriftene tilbyr, og til rammene kaffen serveres i. Kaffe er viktig for de unge, og ikke bare på grunn av smaken. 85 % av de unge mener at god kaffe på arbeidsplassen er god behandling av de ansatte.

JDE Professional har undersøkt de unges kaffevaner på jobb

JDE Professional er en av Norges største leverandør av kaffeløsninger til norske arbeidsplasser. Vi tror på at møtet mellom mennesker er det som driver innovasjon og forretning. De forskjellene vi ser mellom unges og eldres forhold til kaffe, viser at de unge allerede nå har andre forventninger og krav til bedrifter enn de eldre – spørsmålet er bare om bedriftene har oppdaget det?

3 tegn på at kaffen din ikke er tilpasset fremtidens medarbeider

Du kan ikke variere kaffetypene gjennom dagen

1 av 4 unge i vår undersøkelse varierer hvor sterk kaffe de drikker i løpet av dagen. Samtidig er de den aldersgruppen som drikker mest spesialkaffe – 10 % av de unge drikker for eksempel cappuccino, mens gjennomsnittet ligger på 4 %. Så hvis du vil sikre at fremtidens medarbeidere trives, bør du sørge for et variert utvalg av kaffe – av høy kvalitet.

Du har lenket fast kaffemaskinen i et uinspirerende ødeland

Er kaffeautomaten din gjemt bort i et lite hjørne, der man må vri seg inn for å hente en kopp? For nesten halvparten av de unge er kaffemaskinen stedet der de møtes på arbeidsplassen. Kanskje er det derfor programvareselskapet Evernote har innredet en kaffe-lounge, hvor medarbeidere kan møtes for en uformell prat og en rask idémyldring. Og resultatet kan være mye mer enn bare prat – 68 % av de mellom 18 og 35 år har fått en god idé på vei til maskinen eller mens de lagde kaffe.

Du glemmer gjestene

Uansett hvor de unge er, setter de pris på en god kopp mokka. Mens 53 % av de mellom 35 og 55 år legger merke til om kaffen er god når de er på besøk hos en annen arbeidsplass, gjelder det for hele 68 % av de mellom 18 og 35 år. Så hvis kaffen er kald under jobbintervjuet, eller du glemmer å by din unge gjest en kopp kaffe, kan du være sikker på at de vil huske deg for det.


5 råd for å tiltrekke fremtidens medarbeidere

For bedrifter som vil drive utviklingen – også de neste 10 årene – holder det naturligvis ikke med bare en god kaffeløsning. Fra PwC får du 5 råd for å tiltrekke – og beholde – fremtidens medarbeidere.

Vis visjonen. Millennials ønsker å arbeide i visjonære bedrifter og med produkter som gjør en forskjell. Som leder må du tydelig kunne vise visjonen.

Vis veien til deres vekstpotensial. Millennials har fokus på egenutvikling. De ønsker klare mål for hvordan bedriften kan hjelpe dem med å realisere sitt potensial for vekst og utvikling.

Innovativ bruk av teknologi. Millennials har vokst opp med internett, sosiale medier, smarttelefoner, nettbrett med mer. Bruken av teknologi er en integrert del av deres hverdag.


Flat organisasjonsstruktur. Millennials trives best i en flat organisasjonsstruktur, der det ikke er langt fra tanke til handling, og der du ikke stoppes av byråkrati.

Sayonara and so long! Hvis en Millennial ikke trives i jobben, går det ikke lang tid før han eller hun går videre.

Portrett av Millennial

Født ca. mellom 1980 og 2000

En del av den mest kjøpekraftige, handlekraftige og velutdannede generasjonen.

Shopping er en viktig fritids- og sosial aktivitet.

Forkjærlighet for teknologi. Flertallet bruker SMS, direktemeldinger og lignende tjenester fremfor e-post daglig.

Foretrekker personlig kommunikasjon, men bruker oftere enn andre grupper mobiltelefon, direktemeldinger, SMS, blogging og nettverk på nettet for å diskutere tjenester, produkter eller merker.


Det sosiale livet er forlenget på nettet, og den virtuelle omgangskretsen er stor.

Har et stort forbruk, spesielt av merkevarer. Garderoben byttes raskt ut.

Teknologiekspert – proaktiv og kan bruke teknologien til egen fordel.