• Gratis frakt ved kjøp over 3000 kr
  • Landsdekkende service
  • Vi hjelper deg gjerne på 800 800 15

Slik innreder dere velkomstområdet deres

– så det viser virksomhetens verdier

I denne guiden får du inspirasjon til 3 viktige elementer som har avgjørende betydning for hvordan dere viser verdiene deres: Farger, interiør og aktiviteter.

Du trer inn gjennom døren, og selv om det er lenge siden du var her sist, merker du med en gang hvor du er. Det store mahognispeilet midt i lokalet, lampen som alltid står på, og de friske blomstene i vinduskarmen. Du kjenner igjen fargene, luktene – og merker hvordan musklene dine slapper av.

Møbler, interiør, lukter og farger er alle signaler som får oss til å slappe av, føle oss hjemme, aktivere oss eller kanskje gjøre oss glade. Det gjelder uansett om vi besøker en kjær venn eller en virksomhet.

Vi viser hvem vi er gjennom innredningen vår, og ved å legge vekt på detaljene kan virksomheter vise sine verdier og ønske kundene varmt velkommen allerede ved døren til resepsjonen.

Fargevalg & psykologi

Farger har dype betydninger og påvirker vår atferd og måten vi tenker på. En gruppe forskere utsatte for eksempel studenter for fargen rød rett før eksamen og oppdaget at det ga dem dårligere resultater. På fly er fargene alltid dempede og rolige, slik at vi kan slippe bekymringene.

Velg de fargene som viser deres verdier. Selv om oppfatningen av farger er subjektiv, mener forskere at fargene har en universell betydning. Når du begynner å innrede, kan du bruke denne enkle regelen: Mørke farger gir ro, og lyse farger aktiverer oss.

Gul antas å berolige sjelen og gi indre ro, styrke og selvtillit. Som solens farge symboliserer gul liv. Noen mener at et gult rom gjør det lettere å ta beslutninger og tenke klart, fordi gul kan gi skarpere hukommelse og bedre konsentrasjon.

Oransje er ildens farge og symboliserer glede og varme. Oransje er kjent for å tilføre spenning, oppfordre til aktivitet og øke kreativiteten.

Rød er en aktiverende farge som kan øke blodtrykk og puls. Den symboliserer både kjærlighet og er et tegn på fare. Rød kan øke entusiasme, stimulere energi og oppfordre til handling.

Lilla er en mer innadvendt farge som symboliserer lidelse og mystikk. Den beroliger og oppfordrer til kreativitet og fantasi. Mens en lys lilla kan vekke romantiske følelser, kan en mørk lilla gi triste følelser og forårsake frustrasjon.

Blå beroliger oss. Den symboliserer kvalitet, reduserer stress og skaper en følelse av ro og orden. Avhengig av nyansen kan den også gi en følelse av kjølighet. En lys blå nyanse gjenspeiler ro, forståelse og mykhet, mens mørk blå betyr makt, kunnskap og seriøsitet.

Grønn gir oss bedre konsentrasjon (tenk bare på eksamensbordet). Den symboliserer håp og vekst, og kan få oss til å slappe av både fysisk og mentalt. Nyansen av grønn er ganske avgjørende – mens mørkegrønn forbindes med grådighet og sjalusi, og gulgrønn er et tegn på sykdom eller feighet, forbindes havgrønn med beskyttelse, og olivengrønn er den tradisjonelle fargen for fred.

Brun symboliserer jordforbindelse, natur og trygghet. Den signaliserer orden og helse. Velg en lys brun for å signalisere vennlighet, imøtekommenhet og ekthet, mørk brun for å fremstå sterk (og en smule deprimerende), og beige for å virke lojal og pålitelig.

Grå symboliserer ofte tristhet, men også pålitelighet. Grå er god til å dempe de fargene den blandes med. Mens en lys grå oppfattes som beroligende og avslappende, kan mørkegrå signalisere alvor og ufleksibilitet.

Hvit er i Vesten den rene og uskyldige fargen, i Østen et tegn på sorg. Bruk fargen der dere trenger å skape mental klarhet.

Sort signaliserer makt og kontroll. Den åpner døren til det ukjente og kan virke mystisk og tiltrekkende. Den gir en følelse av tomhet som kan være merkelig beroligende.

 
 



Designmøbler eller mainstream?

Sofagruppe, sammenleggbare stoler eller kaffebar? Møbler og interiør viser også hvem dere er, og er med på å bestemme hvor godt virksomhetens gjester føler seg mottatt. Mulighetene er mange, enten dere foretrekker designermøbler, får spesialbygd interiør eller handler fra nærmeste større møbelvarehus. Få inspirasjon til hvordan dere kan innrede resepsjonen med disse 6 kreative eksemplene:

Store bokstaver

Fortell hvem dere er med store bokstaver! Evernote er et amerikansk programvareselskap med god plass. Den bruker dette blant annet til et leseområde, planter på veggene og kaffebar for gjester og ansatte.

Kreative rom

Kreativ bruk av container for å skape et unikt velkomstområde. Gjester får sin helt egen «bolig» å vente i, og god bruk av farger for å signalisere aktivitet.

Blandede materialer

Hvordan kan man vise gjester at de har kommet til et kreativt trykkeri? Moo, som ligger i England, bruker mye farger i innredningen og blander materialer. Kanskje en idé som er litt enklere å gjenbruke dersom man har begrenset plass.

Hjemmekos

De to stylistene, Molly Schmidt & Siri Roozen, har innredet salongen sin med hjemmekos. Rolige farger, blandet med friske blomster og møbler som er spesielt utvalgt.

Gjenbruk og jordnært

Er du for gjenbruk og ønsker et jordnært uttrykk, kan du hente inspirasjon fra designfirmaet Pride and Glory Interactive, som også klarer å innrede en resepsjon på et veldig lite område. Firmanavnet på bakveggen forteller oss med en gang hvor vi er, og de mørke, dempede fargene skaper ro midt i et stort kontor.

Hos JDE

Hos JDE Professional NO er vi lidenskapelige opptatt av kaffe. Derfor har vi innredet resepsjonen med et komfortabelt område hvor kundene kan få en kopp mens de venter.

Hva gjør kundene mens de venter?

I tillegg til farger og interiør er det også avgjørende hva gjestene deres kan gjøre mens de venter i resepsjonen, for hvilke verdier dere signaliserer.

Serverer dere en varm kopp kaffe, kan de lese i deres nyeste kundemagasin, eller vises de nyeste salgstallene på storskjermen?

Kan dere få mer tillitsfulle kunder med varm kaffe?

Det handler om å skape et rom hvor kunder og gjester føler seg velkomne – og hvor dere viser hvem dere er.

To amerikanske forskere undersøkte nylig effekten av å servere varm kontra iskald kaffe. De påviste at vi oppfatter personer som gir oss en varm kopp kaffe som «varme» og imøtekommende; og denne «varmen» smitter også over på vår egen atferd og gjør oss mer tillitsfulle. Kanskje er det derfor Evernote har en kaffebar? Skiller dere dere ut fra mengden?

Men det er ikke bare i USA at kaffe har stor betydning på arbeidsplassen.

Ifølge JDE Professionals undersøkelse av danskernes kaffevaner på jobben husker 55 % om kaffen var god sist de besøkte en virksomhet.

Så hva vil dere bli husket for?

Det er utrolig hva som kan skje over en kopp kaffe

JDE Professional gir dere inspirasjon til det gode møtet, til å levere enda bedre kundeservice og skape flere unike opplevelser på kontoret.